Funderingar utan svar - meningen med livet.

 
Vad Àr meningen med livet? Inget lÀtt frÄga att ta upp den hÀr tiden pÄ dagen (eller nÄgonsin för den delen), men jag ville ta mig an den lite lÀtt nu. Finns det ens nÄgon mening med livet? Enligt biologin Àr den i alla fall att sprida sina gener vidare, nÄgot de flesta av oss gör innan vi dör. Jag hör ocksÄ folk sÀga att meningen Àr att ta vara pÄ varje sekund och att göra det bÀsta av den, det kan jag visserligen anse vara vettigt men jag vet inte om jag tror att det var varför jag Àr satt pÄ denna jord. Egentligen har vi vÀl ingen riktig mening, förutom att vara en del av miljön, en del av naturen, en del av framtiden, nuet eller dÄtiden. En del av en helhet, en bit, en biroll.
 
Varje varelse Ă€r ju i och för sig ett eget liv, med en egen mening. Kanske? Jag personligen kan kĂ€nna att jag Ă€r nöjd sĂ„ lĂ€nge jag Ă€r lycklig, samtidigt som jag förstĂ„r att det inte alltid gĂ„r att vara pĂ„ topp. I mitt liv vill jag upptĂ€cka, prova, lĂ€ra mig och skaffa en massa kunskap. Jag vill vara ledsen och glad, kĂ€r och krossad, uppe och nere. FĂ„ förstĂ„else för andra tankesĂ€tt och mĂ€nniskor samt kĂ€mpa för mina Ă„skter. Det finns mĂ„nga saker som jag vill med livet, men pĂ„ frĂ„gan varför jag vill allt detta sĂ„ blir mitt svar endast en tom axelryckning. Det Ă€r en bra frĂ„ga. Ännu en bra frĂ„ga som jag inte har nĂ„got svar pĂ„. Kanske för att jag ser filmer med lyckliga slut, teveprogram dĂ€r mĂ€nniskor utmanar sig sjĂ€lva, reklamer som sĂ€ger Ă„t mig vad jag bör strĂ€va efter och personer som pĂ„verkar mina val. Utan allt detta, vad skulle jag vilja dĂ„?
 
(10) Coups de coeur | Tumblr


Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0