Ville bara skriva av mig.

 
Är det nĂ„got som gör mig irriterad, arg och ledsen sĂ„ Ă€r det nĂ€r folk inte tror pĂ„ mĂ€nniskors lika vĂ€rde. Hur nĂ„gon kan fĂ„ för sig att tvĂ„ varelser av arten mĂ€nniska inte har lika stor rĂ€tt att leva pĂ„ denna jord Ă€r för mig ett stort frĂ„getecken! Att vĂ€rdera mĂ€nniskor utifrĂ„n kön, etnicitet, ursprung, sexuell lĂ€ggning eller nĂ„got annat fĂ„nigt Ă€r det dummaste som finns. TĂ€nk er att det idag:
  • Finns kvinnor som fĂ„r lĂ€gre lön Ă€n sina manliga kollegor, trots att de har samma erfarenheter och kompetenser, för SAMMA JOBB. 
  • Är olagligt att vara homosexuell i 76 lĂ€nder. 
  • Sitter ett frĂ€mlingsfientligt parti i riksdagen. (Som dessutom fĂ„tt ökat stöd efter att nĂ„gra av deras riksdagsmĂ€n gĂ„tt omkring med jĂ€rnrör och uttryckt sig bĂ„de rasistiskt och sexistiskt.)
Jag tycker att det Ă€r SJUKT, GALET och IDIOTISKT! Detta Ă€r exempel som tyder pĂ„ att vi idag anser oss vara bĂ€ttre om vi Ă€r vita, heterosexuella mĂ€n. VARFÖR skulle det vara sĂ„? Ge mig en bra anledning. Det finns ingen.
 
SjÀlvklart Àr jag smart nog att fatta att vissa personer faktiskt har denna bild av att vissa av oss Àr bÀttre Àn andra och att de inte Àr "deras fel". De Àr förmodligen uppvuxna med sjuka vÀrderingar i sin omgivning vilket sjÀlvklart satt sina spÄr. VÄrt moderna samhÀlle innehÄller mÄnga av dessa vridna och vinklade synsÀtt, konsten Àr bara att hitta dem. Det Àr vÄrat ansvar att reflektera över vad vi ser och hör för att, pÄ sikt, kunna förÀndra det. Jag har redan börjat. 
 
Tumblr
 
Equality found throughout the world  | via Tumblr
Trackback
RSS 2.0