Isabella

 
Jag blir sÄ otroligt provocerad av Isabella Löwengrip. Kanske Àr det just det som Àr meningen, all provocera alltsÄ. Men jag blir helt enkelt ledsen och alldeles matt dÀr denna starka kvinna som varit min förebild i fler Är visar sig vara emot allt jag Àr för, i princip. 
 
Först, att hon helt och hÄllet nekar feminismens betydelse i bÄde nutid och historia. SÀger att feminismen verkligen inte Àr nÄgot för henne och sprider en allmÀnt felaktig bild av den. Det Àr jobbigt att lÀsa, jag blir upprörd och besviken. Men allt nÄr sin grÀns dÄ hon sedan, dagen efter sitt inlÀgg, visar att hon inte lÀst, brytt sig eller tagit till sig av de hundratals reaktioner som finns i kommentarsfÀltet.  Hon skriver: "(...) hur provocerande det Àr att sÀga att man inte vill vara med i manshatar-cirkusen." EHHHH...??? Va?? Om du kollar har du massor av mÀnniskor som skriver att feminism och manshat inte kan förenas med ett likhetstecken. Men du kollar inte, du tÀnker inte till, du vÀrderar uppenbarligen inte andras Äsikter (om de inte stÄr pÄ din sida). 
 
Jag har nu insett att du aldrig kommer att förstÄ. Just för att du aldrig kommer VILJA förstÄ. Vad tjÀnar du pÄ det liksom? Eftersom att du redan har allt. 
 

Jag Àr inte bitter.

LĂ„t mig skriva om hur arg jag Ă€r. Hur ledsen jag Ă€r. Hur arg jag varit och hur ledsen jag har varit. NĂ€r jag stod framför spegeln som ung tonĂ„rstjej och grĂ€t över att mina lĂ„r var för tjocka, bröst för smĂ„, för att jag inte sĂ„g ut sĂ„ som jag ville. ”Om jag bara kunde ta fettet hĂ€r och lĂ€gga det hĂ€r, bara lite mer sĂ„hĂ€r och sĂ„hĂ€r.”

NĂ€r jag och mina vĂ€nner inte vĂ„gade ha tighta byxor pĂ„ oss pĂ„ idrotten eftersom det liksom ”visade sĂ„ mycket”.

NÀr jag funderat över varför ingen random kille skriver till mig och berÀttar hur söt jag Àr, varför ingen visslar Ät mig pÄ stan. Vad var det för fel pÄ mig? För nÄgot mÄste det ju vara. Jag kommer förmodligen fÄ leva ensam för resten av mitt liv.

NĂ€r jag placerats i grupper med ”stökiga pojkar” under grupparbetet pĂ„ skolan eftersom att jag ju var en duktig flicka som kunde hĂ„lla koll pĂ„ dem.

NÀr jag provat jeans och klumpen i magen vÀxt för varje byxa som jag var tvungen att prova i den större storlek. Ju mindre desto bÀttre, right? Varför sitter de Ät runt rumpan men inte i midjan, Àr min kropp fel? Jag kan ju försöka Àndra den.

NĂ€r jag fĂ„tt förlöjligande skratt som svar dĂ„ jag bara försökt klargöra min Ă„sikter om feminism. ”Sluta tjafsa nu!” till diskussioner som var betydelsefulla i mina ögon.

NÀr jag sett hur mina tjejkompisar kÀnner skam för att tycka om mat, eller att Àta, att vara hungriga.

NÀr jag lÀst nyheter dÀr vÄldtÀktsmÀn blivit friade frÄn uppenbara brott.

NÀr jag ser medmÀnniskor som vÀgrar kalla sig feminister trots att de tror pÄ jÀmlikhet och mÀnniskor lika vÀrde.

 

Jag Àr inte sur, inte bitter, jag försöker inte grÀva efter smÄ ovÀsentlig fel att gnÀlla pÄ. Jag Àr less, ledsen, arg, förbannad. Jag önskar inte ovanstÄende upplevelser ens pÄ min vÀrsta fiende! Det mÄste vara nog nu. Aldrig mer ska nÄgon definieras pÄ grund av sin kropp. Aldrig mer ska nÄgon behöva tvivla pÄ sitt vÀrde och tystas ner. Aldrig mer ska nÄgon behöva skÀmmas för sina mÀnskliga behov. ALDRIG MER. Vad Àr det som hindrar oss?  

 

NÀr man pluggar Àr allt roligare Àn att just...

...plugga.







Wazzapp

Jobbdag idag och nu har jag ÀÀÀÀntligen fÄtt lunchrast! Mycket folk dÀr ett tag... Det gillar vi!

IkvÀll drar Melodifestivalen igÄng och som den nörd jag Àr ska jag sitta fastlimmad i tv-soffan. Kalla mig tönt mig jag Àlskar detta program! Hihi ^^





RSS 2.0