👋

Hej!

Om drygt en timme gĂ„r speedboaten till land igen. DĂ€refter ska vi Ă„ka buss i cirka 14 timmar till Bangkok.

Vi har varit Ă€r pĂ„ Koh Lipe rĂ€tt lĂ€nge nu och vi har mest bara chillat och levt livet. Älskar vĂ„r bungalow som ligger precis PÅ stranden, underbart! Har hittat flera fina strĂ€nder och Ă€tit en hel del fĂ€rsk frukt. Nu vĂ€ntar storstadsĂ€ventyr!

🐠

Vi har nu dykarcertifikat alla tre. Jippiiii! SĂ„ himla underbara dyk vi gjorde idag. Jag mĂ„dde illa pĂ„ morgonen och var rĂ€dd för att det skulle bli vĂ€rre pĂ„ bĂ„ten och i sin tur pĂ„verka dykningen men det gick bra.

Sista dyket var nog det bĂ€sta. Dive siten var Twins, precis utanför Nang Yuan hĂ€r pĂ„ Koh Tao och jag kĂ€nde mig mer sjĂ€lvsĂ€ker och under kontroll Ă€n förut. Vi gjorde en free descent, dvs att man gĂ„r ner pĂ„ botten utan rep att hĂ„lla i sig i. Man mĂ„ste alltsĂ„ anpassa hastigheten pĂ„ egen hand sĂ„ man hinner jĂ€mna ut trycket hela tiden och inte fĂ„r ont i öronen. UppgĂ„ngen till ytan gjorde vi ocksĂ„ sjĂ€lva (i vĂ„r lilla grupp sjĂ€lvklart). Det Ă€r ju viktigt att man inte gĂ„r upp för snabbt om man vill slippa dykarsjuka, vilket man vill, haha. Allt gick bra och det kĂ€nns som att jag lĂ€rt mig reglera andningen bĂ€ttre. Kul!

SÄg en massa fina fiskar. Bland annat butterflyfish, blue ringed angelfish, batfish, triggerfish, filefish, blotched porcupine och en bluespotted stingray! Vet inte riktigt vad de heter pÄ svenska men om googla sÄ fÄr ni se hur fina de Àr, haha.

Snart sĂ€tter vi oss pĂ„ en bĂ„t pĂ„vĂ€g mot Koh Lipe. Resan tar typ ett dygn och det blir bĂ„t+buss+bĂ„t sedan Ă€r vi framme.

Hörs!

👌

Hej!

Just nu befinner vi oss pÄ Koh Tao. Idag har vi gjort vÄr andra dag pÄ vÀg till vÄra dykcertifikat!! Detta innebar tvÄ dyk pÄ 12 meter i havet. Detta var sÄÄÄÄ hÀftigt! Sjuk kÀnsla verkligen! Blev tyvÀrr lite sjösjuk under andra dyket men det gick bra tillslut och vi klarade alla skills. Yeey!

Hade ett teoriprov imorse som ocksÄ gick bra och igÄr spenderade vi halva dagen i poolen för att lÀra oss olika saker som kan vara bra att kunna. Bland annat vad man gör om man skulle fÄ slut pÄ luft eller om man börjar skratta sÄ att man fÄr in vatten i masken. Den var direkt anvÀndbar eftersom en skrattattack slog mig dÄ vi alla höll pÄ att guppa runt nere pÄ botten helt utan kontroll.

Sedan sist har vi hÀngt en del med vÄra kanadensiska vÀnner. Vi trÀffade Micah pÄ surflÀgret och han i sin tur har en massa resekompisar. Ett tag var vi 14 personer (tror jag) som vi bodde med i tvÄ dorm rooms, kul! Var pÄ full moon med dom ocksÄ. Jag hade inte sÄ höga förvÀntningar pÄ festen men det var roligt! SÄ fÀrgglatt och kul att mÄla pÄ sig sjÀlv, haha. Sedan Àr allt som hÄller till pÄ en strand underbart, haha.

NĂ„gra randomiserade bilder pĂ„ tiden sedan  sist. Har inte sĂ„ jĂ€ttemĂ„nga pĂ„ min telefon och Ă€r för lat för att be de andra skicka eller ladda över frĂ„n GoPro:n. Det kommer nog! :)

🐳

Hej igen!

Vi Ă€r i Thailand sedan nĂ„gra dagar tillbaka. Har hunnit med en dag i Patong pĂ„ Phuket. Vi nöjde oss med den tiden eftersom platsen inte riktigt föll oss i smaken. Mest troligt har Phuket andra fina platser att erbjuda men Patong var mest strippklubbar och turister. Vi drog vidare till Koh Phi Phi och en hel del drömmiga strĂ€nder! En dag Ă„kte vi en bĂ„ttur mellan olika platser runt öarna och hittade en del pĂ€rlor. Favoriten var nog Bamboo Island dit vi nĂ„gon dag efter tog en taxibil och nöjt av livet. Ska försöka ladda upp lite bilder frĂ„n min GoPro sedan sĂ„ fĂ„r ni se hur fint det var!

Nedan följer nÄgra av de bilder jag har tagit med telefonen sedan sist jag skrev.

✈

Hej!

Sitter pĂ„ flygplatsen i Kuala Lumpur just nu. Mellanlandar hĂ€r pĂ„ vĂ€g till Phuket. Åkte till Denpasars flygplats igĂ„r vid 10 pĂ„ kvĂ€llen och har spenderat nĂ„gra timmar sovandes pĂ„ en hĂ„rd bĂ€nk innan flyget gick 06:00. Kalla mig galen men det Ă€r nĂ„got underbart med att hĂ€nga pĂ„ flygplatser mitt i natten, Ă€lskar det!

Flyget gÄr 18:00 ikvÀll (vÄr tid sÄklart) sÄ till dess ska vi kanske se till att fÄ lite mer sömn och kika runt lite hÀr pÄ KLIA2.

Hörs!

🌊

God kvÀll (natt snart)!

Vi har precis bokat flyg till Phuket pĂ„ mĂ„ndag. Snart blir det alltsĂ„ en mĂ„nad i Thailand. Just Phuket Ă€r vi kanske inte sĂ„ taggade pĂ„ men det ligger nĂ€ra alla öar vi tĂ€nkt besöka.

Dagen har spenderats i Seminyak dĂ€r vi kikat lite i affĂ€rer, Ă€tit smoothiebowl, hĂ€ngt pĂ„ stranden i solnedgĂ„ngen och Ă€tit fin middag. Vi hann ocksĂ„ med en helkroppsmassage vilket var helt underbart! Det bĂ€sta var nog nĂ€stan att det kostade under 50 kronor för en timme. Helt sjukt!

Middagen Ă„t vid med vĂ„gorna brusandes i bakgrunden.

🌮

Nu Àr vi tillbaka pÄ Bali och i Kuta. Innan vi lÀmnade öarna hann vi trÀffa Isa och Faleri, tvÄ vÀnner frÄn surfcampet. Det Àr sÄ trÄkigt nÀr man trÀffar hÀrliga mÀnniskor som man kanske aldrig kommer se igen. Vi var Àven pÄ en matlagningskurs, det var jÀttekul! Lagade Mie Goreng, jordnötssmör och en efterrÀtt som jag inte kommer ihÄg namnet pÄ nu.

Samma sak var det igÄr dÄ vi hÀngde en sista kvÀll med de svenska tjejerna vi har umgÄtts med. Vi hade en supertrevlig kvÀll pÄ Skygarden med grillbuffe och obegrÀnsat med dricka.

10:00

Hejsan!

Sitter utanför vĂ„r Bungalow och vĂ€ntar pĂ„ att de andra ska bli klara för att gĂ„ ner till stranden. Jag har ont i halsen sĂ„ det blir en dag i skuggan för min del.
Utsikten rakt framför mig just nu.

Frukost ingÄr nÀstan alltid pÄ de stÀllen vi bor pÄ hÀr. Ofta fÄr man vÀlja pÄ bananpannkaka eller toast med Àgg. Idag Ät jag pannkaka med lime och honung plus lite fÀrsk frukt. Restaurangen vi Ät pÄ ligger precis vid havet, perfekt att börja sin dag pÄ denna plats.

En liten uppdatering.

HĂ€r sitter jag pĂ„ stranden och Ă€ter en god macka med grönsaker och getost. Livet!
Inser nu att halva tallriken tÀcks av besticken, haha

Snorkelturen som vi gjorde hĂ€romdagen (frĂ„ga inte vilken dag, har ingen koll pĂ„ veckodagarna haha) tog oss runt Gili T, Gili Meno och Gili Air. Vi stannade för att snorkla pĂ„ tre olika spots. Fick se en hel del fiskar som vi matade med bröd sĂ„ de flockades runt oss. Sköldpaddor sĂ„g vi ocksĂ„ simma pĂ„ botten, sĂ„ fint. Kommer nog aldrig sluta fascineras av den otroliga vĂ€rld som finns under vattenytan.

Oro

God natt!
Denna torsdag har spenderats pÄ stranden. Fick en massa sol och drack vaniljmilkshake. SÄ hÀrligt! Efter middagen hittade vi, tillsammans med vÄra nyfunna vÀnner, kladdkaka pÄ en svensk restaurang. (Haha, ja jag vet!) Det var vÀldigt efterlÀngtat och smakade förvÄnansvÀrt gott.

GÄrkvÀllen var lite speciell dÄ vi helt plötsligt fick en orolig fundering hemifrÄn. Tydligen hade det varit ett stort jordskred utanför Sumatra hÀr i Indonesien. Vi hade inte mÀrkt nÄgot alls men hann bli lite nojiga dÀr ett tag dÄ vi lÀste om tsunamivarningar som utfÀrdats. Allt verkar dock ha gÄtt bra i hela landet och ingen har kommit till skada. Skönt! Jag fick en liten pÄminnelse om hur snabbt nÄgot kan hÀnda och vilka krafter naturen har. Trots detta kunde vi ha en hÀrlig kvÀll dÀr vi dansade i sanden till efter midnatt.

Cykeltur

Idag har vi cyklat runt hela ön, vilket tar typ 1,5 h om man tar det chill. Gili Trawangan Ă€r fantastisk! Överallt Ă€r det vit sand och smĂ„ restauranger med bungalows pĂ„ stranden. VĂ€dret var mulet idag sĂ„ vi stannade till vid stranden och lĂ€ste en bok (lĂ€s sov) vid havet, hehe.

DÄ vi kommit tillbaka var det lite varmare sÄ vi tog ett dopp i havet och fick se en stor sköldpadda precis vid stranden. Imorgon tar vi med snorkel och cyklop!

IkvÀll tÀnkte tÀnkte vi kolla in utelivet tillsammans med tvÄ tjejer som vi trÀffade pÄ igÄr vid middagen. Men först middag pÄ nattmarknaden igen!

HallÄ dÀr

Hej!

Hade tÀnkt att skriva lite hör under redan men det har ju inte gÄtt sÄ bra. TÀnkte kanske att jag gör ett nytt försök...

Vi kom precis Gili Trawangan efter en veckas surfande Bali. NÄgra sjukt roliga dagar med en massa hÀrliga nya bekantskaper och en nyupptÀckt kÀrlek för surfing. Vi bodde superfint pÄ campet. HÀrligt rum, mysig pool och ett stort bord dÀr alla samlades vid frukost och middag.

Idag har vi inte gjort sÄ mycket. Har regnat sÄ vi satt och fikade lite. Middag fick det bli ute pÄ Gili T's nattmarknad, billigt och gott. Imorgon tÀnkte vi hyra en cykel och cykla runt ön för att kolla lÀget lite.

Kina

Nu Àr vi verkligen pÄ gÄng!
Sitter pÄ flygplatsen i Hongkong. Herregud, kÀnns overkligt. Flygresan pÄ cirka 11 timmar gick bra. Det fanns chips, kex och choklad som man kunde plocka pÄ sig och en varsin TV-skÀrm med filmer, serier och spel. Kan med andra ord inte klaga, trots lite sömn.

Ska kika runt lite nu och se om vi ska köpa nÄt att mumsa pÄ. Bye for now!

Jag kan göra exakt vad som helst, ÀndÄ sitter jag hÀr.

Livet.
I denna stund kÀnner jag mig Fearless. Som om jag kunde gÄ genom eld.

Isabella

Jag blir sÄ otroligt provocerad av Isabella Löwengrip. Kanske Àr det just det som Àr meningen, all provocera alltsÄ. Men jag blir helt enkelt ledsen och alldeles matt dÀr denna starka kvinna som varit min förebild i fler Är visar sig vara emot allt jag Àr för, i princip.

Först, att hon helt och hÄllet nekar feminismens betydelse i bÄde nutid och historia. SÀger att feminismen verkligen inte Àr nÄgot för henne och sprider en allmÀnt felaktig bild av den. Det Àr jobbigt att lÀsa, jag blir upprörd och besviken. Men allt nÄr sin grÀns dÄ hon sedan, dagen efter sitt inlÀgg, visar att hon inte lÀst, brytt sig eller tagit till sig av de hundratals reaktioner som finns i kommentarsfÀltet.  Hon skriver: "(...) hur provocerande det Àr att sÀga att man inte vill vara med i manshatar-cirkusen." EHHHH...??? Va?? Om du kollar har du massor av mÀnniskor som skriver att feminism och manshat inte kan förenas med ett likhetstecken. Men du kollar inte, du tÀnker inte till, du vÀrderar uppenbarligen inte andras Äsikter (om de inte stÄr pÄ din sida).

Jag har nu insett att du aldrig kommer att förstÄ. Just för att du aldrig kommer VILJA förstÄ. Vad tjÀnar du pÄ det liksom? Eftersom att du redan har allt.